Goede voornemens? Zo zet je nu eindelijk een verandering in

Voeg hier een sfeertitel toe ter ondersteuning van de H1 header

5 minuten leestijd

Een betere werk-privébalans, meer tijd met de kinderen, rust en ruimte voor ontwikkeling; veel voorkomende voornemens van ondernemers en zakelijke leiders. Goede voornemens zijn een vloek en een zegen. Je wilt iets veranderen, maar in veel gevallen blijft het bij goede intenties. Herkenbaar? Ben je ondernemer of zakelijk leider en wil je echt patronen doorbreken? Lees hoe je dit kunt voorkomen.

Waarom goede voornemens vaak niet werken

Een nieuw jaar, nieuwe voornemens. Als je het mij vraagt, moeten we ermee stoppen. Goede voornemens bevatten vaak een subtiele afwijzing van jezelf. Je zegt ergens dat je niet tevreden bent met wie je bent. Neem bijvoorbeeld het voornemen om af te vallen. Vanuit een gezondheidsredenering kan het een goed idee zijn, maar tegelijkertijd zeg je impliciet tegen jezelf dat je niet goed genoeg bent zoals je nu bent. Dit maakt goede voornemens vaak destructief.

Theo Maassen zei ooit: “Als je jezelf overwint, wie verliest er dan?” Misschien eentje om over na te denken.

Ook binnen organisaties kunnen goede voornemens destructief werken als er geen echte verbinding is met de kernwaarden en visie.

Man kijkt reflectief uit over een meer.

1. Patronen veranderen is moeilijk

ets veranderen aan jezelf is ontzettend moeilijk. Goede voornemens gaan vaak over diepgewortelde gewoonten: stoppen met roken, meer sporten, minder (over)werken. Maar uit onderzoek blijkt dat je iets minimaal 66 dagen moet oefenen voordat het een nieuwe gewoonte wordt. Pas dan maakt je brein een nieuw neutraal pad. Veel mensen halen die 66 dagen echter niet, waardoor ze snel terugvallen in oude patronen.

Te veel of te weinig aanpassen

Vaak zijn ook meerdere gewoonten verantwoordelijk voor een bepaald patroon. Als je bijvoorbeeld vindt dat je te weinig aandacht voor je kinderen hebt, dan kan dat door meerdere oorzaken komen. Je werkt te lang door, zit te vaak op je mobiel, je hebt te veel hobby’s, enz. Die gewoonten breng je meestal niet eerst goed in kaart. Je begint gewoon aan één knop te draaien, maar er verandert niets of weinig. Je raakt gedemotiveerd en je staakt je poging. Het komt ook vaak voor dat je juist te veel gewoonten tegelijkertijd wilt veranderen. Ook daar gaat ons brein niet mee akkoord en de kans is klein dat je je doel bereikt.

Binnen organisaties zien we dit vaak bij leiderschapstrainingen. Te veel focus op losse doelen zonder verbinding met de grotere visie leidt zelden tot duurzame resultaten.

2. Echte verandering komt van binnenuit

Iets structureels veranderen is dus moeilijk. De slagingskans is echter aanzienlijk groter als verandering van binnenuit komt. De goede voornemens op 1 januari stel je vaak onder (sociale) druk, maar wil je het écht heel graag? Een goed voornemen is een mentaal besluit, waarbij de emotionele voedingsbodem mist. Je bent niet geraakt. Als het alleen een mentaal besluit is, ontstaat een drempel tot verandering. Er is als het ware een kloof tussen waar je nu bent en waar je naartoe wilt.

Deze kloof speelt niet alleen bij individuen, maar ook binnen teams en organisaties die willen werken aan betere samenwerking of leiderschap.

Als je blijft doen wat je deed, dan krijg je wat je kreeg…

‘Je wordt geraakt’

Voorbeeld: je wilt al jaren meer aandacht geven aan je kinderen, maar elk jaar concludeer je opnieuw dat het niet is verbeterd. Je onvrede hierover is blijvend. De ervaring leert dat als de uitkomst niet het gewenste resultaat oplevert, er een andere aanpak nodig is. Om patronen structureel te doorbreken moet je eerst terug naar de basis. Contact maken met wie je echt bent en wat je echt wilt. Je wordt geraakt. Vanuit dat contact met jezelf ontstaan nieuwe mogelijkheden. Overbrug je die kloof in jezelf, dan komt er verandering!

POP: bewust ontdekken wat je écht wilt

Dit gedachtengoed, ook wel de U-beweging genoemd, vormt de basis van het Presence Outdoor Programma (POP). Een ontdekkingsreis waarin we samen teruggaan naar jouw basis. Vanuit hier ontdek je bewust wat je écht wilt. De opbrengst van het POP is een stip op de horizon. Je intentie zal sterk zijn, je bent geraakt én dit is wat je wilt. We slaan de eerste piketpaaltjes voor de weg ernaartoe, maar er blijven oude patronen op de loer liggen. Ook na het POP kan ik je helpen koers te houden. Het doel is immers duurzame verandering! In plaats van makkelijke voornemens kiezen we specifieke thema’s over een langere tijd. Zo tackelen we de valkuilen van verandering die ik hierboven heb genoemd.

Goede voornemens voor je bedrijf: Duurzame groei begint bij leiderschap

Net zoals we persoonlijke goede voornemens maken, kunnen organisaties baat hebben bij reflectie en heroriëntatie. Of het nu gaat om betere samenwerking, effectievere communicatie of een sterker leiderschapsteam, het nieuwe jaar biedt kansen om structurele verbeteringen door te voeren. Bij Presence Outdoor bieden we een incompany leiderschapsprogramma dat specifiek is afgestemd op de behoeften van jouw organisatie. Door met je team de natuur in te gaan en samen te reflecteren, ontstaat ruimte voor echte verbinding, vernieuwde inzichten en duurzame groei.

Klaar voor duurzame verandering?

Ben jij klaar met tijdelijke voornemens en wil je echt duurzame verandering realiseren? Ga mee met het Presence Outdoor leiderschapsprogramma en zet de eerste stap naar blijvende groei. Ontdek meer en plan een kennismaking

Deel dit artikel
Auteur foto

Geschreven door:

Presence Outdoor
Categorieën

Recente berichten

Waarom Presence Outdoor

Ook interessant

5 minuten leestijd
Van 07 - 09 juni kan je deelnemen aan het Presence Outdoor Mountainbike Programma. Een driedaagse reflectiereis op de MTB...
5 minuten leestijd
Je bent vast bekend met de Big Five van Afrika, maar wist je dat we ook in Nederland kunnen spreken...
4 minuten leestijd
De afgelopen tijd heb ik veel wandelingen gemaakt met ondernemers/leiders. Veelal ter verkenning of voorbereiding op deelname aan het Presence...